tiistai 30. huhtikuuta 2013

Ahlqvistin laivat

Varakonsuli, konsuli, kauppaneuvos (vuodesta 1876) Carl Henrik Ahlqvist oli vuosikymmeniä tärkeä henkilö Kotkan kaupungin kehittymisessä. Hän oli ainakin Kotkan höyrysahan osakas, Kivisalmen sahan osakas, Jumalniemen sahan omistaja sekä varteenotettava kauppias Kotkassa. Sen ajan sahateollisuus perustui paljolti vesiliikenteeseen: tukit kuljetettiin, varastoitiin ja syötettiin sahaan vedessä, samoin lopputuote, sahatavara lastattiin pääosin redillä oleviin laivoihin proomuissa. 
Ahlqvist ei koskaan asunut Kotkassa, vaan hoiti asioitaan Haminasta käsin.

Kaikesta tästä on helppo päätellä, että laivoja kauppaneuvos tarvitsi, tietenkin sahan ajoihin, mutta myös henkilökuljetuksiin. Tietysti myös omaan kulkemiseensa Haminasta Kotkaan hän tarvitsi kulkuneuvon, tässä tapauksessa höyryveneen.

Ahlqvist oli monien laivojen osakas, pääosakas ja omistaja. Moni näistä laivoista on tässä blokissa merkitty jonkun muun otsikon alle, joten tässä yhteydessä en niiden tarinaa tarkkaan selosta. 


Thure, myöhemmin Esther

Ahlqvist on ensimmäinen, joka on jäänyt aikakirjoihin matkustajien kuljettamisesta Kotkaan 1866, jo 12 vuotta ennen koko kaupungin perustamista, kun hän toi hankkimallaan Thure-laivalla huvimatkustajia Haminasta entisen Ruotsinsalmen merilinnoituksen raunioille Kotkaan. Taisi hänellä jo silloin olla mielessä sahan raamit ja tiilinen savupiippu saaren koilliskolkassa.
Laivan tarina löytyy muualta tästä blogista.


Olga (1)

Toinen jo aikaisemmin mainittu alus herra kauppaneuvoksen laivastossa on matkustajahöyrylaiva Olga, jonka omistaneen Haminan höyrylaivaosakeyhtiön pääosakas hän oli. 


Lintu

Kotka Notis&Annonsblad-lehti julkaisee ilmoituksen ensimmäisenä julkaisemisvuotenaan (10.6.1882):
"Julkisella vapaaehtoisella huutokaupalla, joka toimeenpannaan perjantaina 16. tätä kuuta kello 10 aamupäivällä herra kauppaneuvos C H Ahlqvistin uudelleen rakennetun höyrysahan tontilla täällä myydään: potkurihöyrylaiva Lintu 12 hevosvoimaa, rakennettu raudasta Viipurin konepajalla 1875"


En ole löytänyt tietoa, menikö laiva kaupaksi ja minnepäin? Kotkan seudulla kulki myöhemmin Gutzeitin Lintu-niminen alus, jossa oli mm. höyryruisku ja sukellusvarusteet.
Gutzeitille tämäkin alus päätyi.


Selma

"Uusi höyrylaiva. Kauppaneuvos C H Ahlqvistille kuuluva, Varkauden konepajalla rakennettu höyryvene, 85 jalkaa pitkä, 40 hevosvoimainen saapui tänne 14 tätä kuuta, todettiin koeajossa menneenä torstaina täyttävän kaikki sopimuksen ehdot." (Kotka Notis&Annonsblad 17.6.1882)

Kotkan Sanomat 22.7.1885: Luotsihöyrylaiva Jupiter joutui eilen matalalle Terwasaaren luona Haminan lähellä. Höyrywene Selma kuuluu lähteneen sitä auttamaan."

2. ja 3. heinäkuuta välisenä yönä höyryvene Selman hinaama, Haminasta Viipuriin lisälastia ottamaan menossa oleva norjalainen parkkilaiva Julie osui karille Kuorsalon luona. Sekä parkissa että hinaajassa oli mukanaan luotsi. Onnettomuus todettiin tapahtuneen sen takia, että Selmasta irtosi potkuri eikä se voinut enää hinattavaansa ohjata. Kun laivasta oli osa lastista purettu saatiin se irti ja se pystyi jatkamaan matkaansa. (Kotka Notis&Annonsblad 10.7.1886)

Lauantaina 18.9.1886 pernajalainen jaala oli tulossa Kotkaan omenalastissa, kun se kaatui Mustasaaren luona. Laivan miehistönä olleet mies ja poika ehtivät pelastautua jollaan. Lähellä ollut suursaarelainen vene ei välittänyt onnettomuudesta, vaan jatkoi matkaansa Kotkaan, jossa kuitenkin ilmoittivat asiasta.
Kotkasta lähti heti Haimelinin veljesten kipparoimat hinaajat Halla ja Selma haaksirikkoisten avuksi. Halla löysi jaalan veneen Hallan saaren lähellä. 

Kotkan Sanomat 22.6.1887: "Yhteentörmäys. Kun höyrylaiwa Selma wiime sunnuntaina palasi Suursaaren huwimatkalta ja aikoi se laskea Kotkan laituriin, töytäsi se jostakin waromattomuudesta laiturin wieressä seisowan höyrywenhe Allin päälle sillä seurauksella, että tämä sai joltisenkin kuhmun perälaitaansa. Enempää ei kuitenkaan tapahtunut."

Fredrikshamns Tidning julkaisi 16.5.1888 ilmoituksen, jonka mukaan Selma-laiva ylläpiti säännöllistä liikennettä Haminan ja Kotkan välillä ajaen 8 vuoroa suuntaansa viikossa kuljettaen matkustajia ja lastia.

Muuallakin Selma kävi, kuten Kotkan Sanomien pikku-uutisesta 18.7.1888 selviää: "Härkä kaiwossa. Säkkijärven Satamakylässä putosi äskeisin härkä kaiwoon ollessaan puskusilla toisen kanssa, mutta höyrylaiwa Selman miehistö pelasti ukon sieltä."

"Karilleajo Helsingin satamassa. Höyrylaiva Selma, joka eilen aamulla tuli Kruunuvuorenselälle mukanaan joukko huvimatkustajia Kotkasta, törmäsi kello 9 aikaan vedenalaiselle karille Vasikkasaaren luona niin voimakkaasti, että se oli vähällä kaatua. Höyryvene Olga, joka ajaa vuoroja Etelä-Sataman ja Viaporin välillä sattui onnekkaasti paikalle ja otti Selman matkustajat kyytiinsä ja vei heidät maihin. Keventyneenä Selma pääsi omin voimin karilta ja saapui satamaan vähän myöhemmin kuin matkustajansa."
(Fredrikshamns Tidning 5.7.1890)


Huvimatkan Viipuriin teki Selman kanssa Kotkan työväenyhdistys. Matka meni hienosti muuten, mutta paluumatkalla jätettiin Pitkäpaadessa maihin pari päihtynyttä henkilöä sopimattoman käytöksensä takia, kertoo Kotkan Sanomat 13.8.1890.

Kotkan Sanomat syytti 1.8.1893 kauppaneuvos Ahlqvistiä puuttumisesta kilpapurjehdukseen määräämällä Selman menemään paikkaan, jossa se häiritsi jotain venettä. 
Lehden seuraavassa numerossa Selman päällikkö Vilho Autio kirjoitti vastineen, jossa hän kielsi saaneensa Ahlqvistiltä mitään sellaista määräystä. Hän oli laivoineen joutunut huonoon asemaansa väistäessään höyrylaiva Ahtia, joka ei ollut jättänyt hänelle tilaa meriviitan luona. Kovaa peliä oli herrojen urheilu jo silloin!

Kotkan Sanomat 7.7.1894, ilmoitus: Huvimatkan Suursaaren Arpajaisiin t.k. 15 päivänä tekee joku höyryistä Mercur, Neptun, Selma tai Ahti. Jos matkustajia on enempi, seuraa jaala muassa. Lähtö tapahtuu viimeistään klo 11 a.p. Matka edestakaisin 2 mk.
Tästä ilmoituksesta selviää myös se, minkä koko- ja teholuokan laiva Selma oli, se on näet päässyt kolmen tunnetun meripelastuslaivan seuraan!

"Kowaa rähinää kuului höyryalus Selmasta toissa iltana, siellä oliwat nimittäin lämmittäjä ja laiwamies joutuneet keskenänsä kahakkaan. Laiwamies sai kirweeniskun päähänsä, niin että syntyi iso haawa, ei toki hengenwaarallinen. Lyöjä joutui tekemisiin poliisin kanssa."
(Kotkan Sanomat 30.7.1898)

"Ei vähemmän kuin viisi höyrylaivaa Kotkasta teki viime sunnuntaina huvimatkan pääkaupunkiin, nimittäin Hietanen, Selma, Jalo, Ethel ja Kotka. Epävirallinen kilpa-ajo tapahtui niiden välillä paluumatkalla ja palkinnon voitti tässä kipailussa Hietanen, Selman seuratessa tiukasti kannassa." (Kotka Nyheter 26.7.1904)

Kotkan Uutiset mainitsi 6.8.1905 luotsilaiva Willmanstrandin ajaneen karille Mäntlahdessa Kuorsalon pohjoispuolella, Selma hinasi laivan Helsinkiin telakalle.

Haminan Lehti 18.2.1909: "Höyrylaiwan kauppa. Kauppaneuwos C H Ahlqvist on myynyt omistamansa höyrylaiwa Selman Lappeenrantaan Cederbergille." (Nimen oikea kirjoitusmuoto pitänee olla Cederhvarf, PT)

Haminan Sanomat 20.4.1909: "Höyrylaiwain waihto. Liikemies Cederhwarf  Lappeenrannasta ja Gutzeit&Kumpp. Kotkasta owat waihtaneet höyrylaiwoja. C.antaen Gutzeit&Kumpp. Selma nimisen höyrylaiwan ja jälkimmäinen edelliselle Sukkela nimisen höyrylaiwan. Selma o joku aika sitten ostettu Kotkasta Lappeenrantaan.

Myöhemmin Enso-Gutzeit Oy muutti aluksen nimeksi Iivari, sopi siten kai paremmin Saimaan poikaporukkaan, miesten nimisiä yhtiön laivat pääosin olivat.

Teknisiä tietoja:

Rakennettu Varkaudessa Franckin telakalla 1882
Pituus 85 jalkaa (25.9 metriä)
Höyrykone 40 hv


Ahlqvistin laivat Selma ja Helene sekä Esther Vanhan sahan rannassa

Helene

Kotkan Sanomat-lehti kirjoittaa 25.7.1883 laivakaupasta, vaikka aluksen nimi onkin uutisessa väärin: "Uusi höyrywene. Kauppaneuvos C. H. Ahlqwistin, Warkaudesta tilaama uusi höyrywene, nimeltään 'Helena', on nykyään saapunut tänne, ja kuuluu tarkastuksessa tulleen kaikin puolin hyväksytyksi."

"Satama, niin sisä- kuin ulkosatama ovat täysin jäättömiä ja höyrylaivat voivat milloin vaan ajaa sisään. Viime sunnuntaina tuli jo kauppaneuvos Ahlqvistille kuuluva höyryvene Helene Kotkasta." Näin kirjoittaa Fredrikshamns Tidning 28.4.1886 Haminan laivaliikenteen alkamisesta.

Kotka Notis&Annonsblad-lehti 28.5.1887: "Matka sunnuntaina 29. toukokuuta (helluntaipäivä) jos säätila sallii Elisabethiin. (TANSSIA) Meno-paluu 75 penniä. Huom!  Vapaa pääsy.
Höyryvene Helene tavoitettavissa joka puolelta (½) tunnilta höyrylaivalaiturissa. Höyryvene lähtee ensimmäiselle vuorolleen klo 12 päivällä. J KONSTANTINOFF

"Kotka-yhdistyksen wuosijuhla kauniilla Elisabethin saarella, höyryalus Helene, josta ainoastaan aikaihmiseltä otetaan edestakainen kuljetusmaksu 50 penniä."
Kotkan Sanomat 27.7.1887

Kotkan Sanomat julkaisi uutisen ja samaan asiaan liittyvän yleisökirjoituksen 29.5.1902:
"Kiitos! Siitä ystävällisestä avusta, minkä Kotkan Höyrysahan höyryvene Helenen kuljettaja ja miehistö osoittivat meille pelastaessaan meidät merihädästä purjehdusmatkalla, lausumme täten sydämmellisen kiitoksemme. Kotkassa 27. toukokuuta 1902 FR ja KG."

Haminan Sanomat 25.1.1910: "Höyryweneen kauppa. Kauppaneuvos Ahlqwistin perillisiltä on sahanhoitaja E Danska ostanut hinaajahöyryweneen 'Helene' Kotkan wanhalta sahalta. Kauppahinta 3000 mk." (Danskan etunimi oli muiden lehtien mukaan Edward, lisäys PT)


Ellen (myöhemmin Jumalniemi?) 

Kauppaneuvos Ahlqvist nimesi joitakin laivojaan perheenjäsentensä mukaan. Ellen oli hänen 1870 syntyneen tyttärensä nimi. Ellen Ahlqvist valmistui ensin filosofian kandidaatiksi ja myöhemmin lääketieteen ja kirurgian tohtoriksi.

Ellen oli Ahlqvistin omistaman Jumalniemen sahan höyryvene.

Helsingissä ilmestynyt Morgonbladet-lehti 4.12.1876: "Myös Kotkassa sattui menneellä viikolla että pienempi hinaajahöyrylaiva, joka kuuluu kauppaneuvos Ahlqvistille, yrittäessään tunkeutua rantajään läpi puhkaisi keulansa ja upposi. Tämä tapahtui niin lähellä maata, että vene tullaan vetämään ylös ilman kummempaa vaivaa."

Alus mainitaan ainakin kilpapurjehduksien yhteydessä sekä huvimatkalaivana, esimerkiksi Kotka Notis&Annonsblad-lehti kertoo 25.8.1883 purjehduskilpailusta Haminassa, jolloin katsojia kuljetti höyrylaivat Hovinsaari (omistaja J Balthasar ?) ja Olga, palkintotuomariveneenä oli Ellen.

Fredrikshamns Tidning mainitsee 10.8.1887 kilpapurjehduksessen Kotkassa katsojia tuoneen höyrylaivat Selma, Ellen, Alert (omistaja Paul Wahl&Co Hietasen höyrysaha), Huth (omistaja Gutzeit&Co Norjan saha), Halla (omistaja Hallan saha), Kyminsuu (omistaja Kymin Uittoyhtiö) ja Anne (omistaja ehkä Gutzeit?).

Luterilainen Evankeliumiyhdistys järjesti Kotkassa vuosijuhlan 28.7.1889, johon yleisöä Haminasta toi höyryveneet Esther (Ahlqvist) ja Ellen. (Fredrikshamns Tidning 24.7.1889)

Kotka Notis&Annonsblad kirjoittaa pikku-uutisessa 7.12.1889: "Hukkunut. Eilen illalla putosi höyryvene Ellenin konemies Björkqvist heikkoihin jäihin Hietasen lähellä ja hukkui. Ruumista ei ole vielä löytynyt."

Alueen useat lehdet kirjoittivat marraskuussa  1896 kauppaneuvos Ahlqvistin myyneen Jumalniemen sahan Halla Oy:lle 145.000 markan hinnasta, samalla myytiin höyryvene Ellen 10.000 markan kauppahinnalla.
Oletukseni, vielä tarkistamaton, on että Halla Oy muutti Ellenin nimen Jumalniemeksi?

Kotkan Sanomat 7.12.1897: "Wielä eilen kulkiwat Ethel ja Jumalniemi Hallan ja kaupungin wälillä ja kulkenewat wielä tänäänkin entistä wäyläänsä pitkin, mutta se onkin ´wiimeinen ponnistus´. Satama on kauttaaltaan jäässä ja se yhä wahvistuu pakkasessa."

Kotka Nyheter kirjoitti 2.5.1899: "Höyryveneliikennettä välitettiin jo eilen Hallan saaren ja kaupungin välillä. Koska jää on nyt turvatonta kulkea on Halla-yhtiö antanut sahata rännin, jossa höyryvene Jumalniemi välittää yhteyttä väkirikkaasti asutun saaren ja kaupungin välillä."

Kotkan Uutiset 28.7.1901: "Karille joutunut lotja. Kun höyrywene Sirius (omistaja Halla Oy:n tiilitehdas, PT) kuluneen viikon alkupuolella hinasi muutamia proomuja, joista yksi oli tiilillä lastattu, salmen läpi Wehkaluodon luona, törmäsi tiili lastissa olewa lotja wedenalaiseen kalliokariin niin lujasti, että pohja wähän särkyi ja lotja jäi siihen kiinni. Wihdoin, kun höyrywene Jumalniemi kutsuttiin awuksi, saatiin lotja kuitenkin uppoamatta hinatuksi Hallan tiiliruukille takaisin."

Kotkan lehdet kertovat Suomen Puuteollisuusosakeyhtiön suuresta tulipalosta Hallan saarella elokuussa 1901, vettä pumppaamassa oli myös höyrylaiva Jumalniemi.


Olga (3)

Oli Ahlqvistilla toinenkin Olga-niminen laiva, ainakin perikunta sellaisen möi sahanhoitaja Edward Danskalle Kotkaan 1910. (Haminan Sanomat 27.1.1910)

Laivan tarina kerrotaan otsikon Haminan höyryjä alla.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti