maanantai 6. toukokuuta 2013

Paul Wahl & Co eli Hietasen höyrysahan laivat

Viipurilainen Wahlin kauppahuone oli yksi niistä, jotka tajusivat Kotkan edut sahateollisuudelle. 
(tähän tulee lisää Hietasen sahasta...)


Alert (1)

Wiborgs Tidning-lehti kirjoittaa 26.6.1873 Varkauden konepajalla edellisenä talvena tekeillä olleista laivoista: "Viidestä höyryveneestä, jotka valmistuvat, laskettiin kaksi telakalta, Refsö Tukholmaan ja Alert Haminaan."

Helsingfors Dagblad 6.10.1874: "Höyrylaivaonnettomuus. Haminasta kirjoitetaan Morgonblad-lehteen: Sunnuntaina 27 syyskuuta, kun höyryveneen Alert, joka kuuluu kauppayhtiö P Wahl&Comp. ja jota kuljetti kapteeni Tammelin, olisi pitänyt lähteä kaupungin satamasta tavalliselle vuorolleen Kotkaan, laivaan ryntäsi niin suuri ihmisjoukko, että vene, välttääkseen liian suuren lastin päätti lähteä rannasta puoli tuntia ennen määräaikaa. Siitä huolimatta matkustajien määrä läheni sataa. Pienen matkan ajettuaan laiva törmäsi kiveen niin sanotun palovahtiniemen ulkopuolella siten, että laiva, vaikka se heti kääntyi rantaan päin, meni pohjaan niin, että vain kansi jäi veden yläpuolelle. Matkustajat, joiden keskuudessa sekaannus ja pelko oli suuri, pelastettiin varustamon lähettämillä veneillä.
Mitä olisi toisenlaisissa olosuhteissa voinut tapahtua onnettomuudessa, joka sattui hyvän sään vallitessa kl. ½ 1 vesillä, joita kapteeni melkein päivittäin kulkee?
Kapteeni sanoo, että hän oli laivalla vallitsevan tungoksen takia estetty näkemään muuta kuin puun latvoja eikä nähnyt väylää."

Wiborgs Tidning 8.10.1874: "Epäonni kohtasi kauppahuone Wahlin höyryvene Alertia, joka viikko sitten matkalla Kotkaan törmäsi kiveen ja sai keulaansa ison vuodon. Onnettomuus sattui kuitenkin niin lähellä rantaa, että matkustajat, joista suurin osa oli kirkkokansaa, pystyivät pelastautumaan. Outoa on, että törmäys sattui kirkkaalla ilmalla ja kiveen, joka oli veden pinnan yläpuolella."

Edelleen sama lehti 24.8.1875 kertoo Kotkassa järjestetystä kilpapurjehduksesta, jolloin Alert kuljetti viipurilaisia vieraita Wahlin laskuun.

Viipurilainen Ilmarinen-lehti kirjoitti 26.9.1877 höyrylaiva Nikolain karille ajosta syyskuussa Pukinpään luona Haminan ja Viipurin välillä, vaikka kruunun luotsi oli laivassa.
"Haminasta tuli awuksi höyryalus Alert, joka seuraavana päivänä toi Nikolain Helsingin Eteläsatamaan."

Alert joutui kesäkuussa 1887 ottamaan hoitaakseen samalle yhtiölle kuuluvan höyryvene Allin vuorot, kun Ahlqvistin Selma-laiva oli törmännyt tähän Kotkan satamassa. (Fredrikshamns Tidning 22.6.1887)

"Kauppahuone Paul Wahl&C:o on antanut yrityksen Kotkassa omistaman sahan työntekijöille ja heidän perheilleen mahdollisuuden vierailla maatalousnäyttelyssä täällä (Viipurissa, PT) asettamalla höyryvene Allertin päiväksi työntekijöiden käyttöön.
Nelisenkymmentä työntekijää ja heidän perheenjäsentään saapui Allertin kanssa tänne lauantaina." (Östra Nyland-lehti kirjoitti aluksen nimen kaksi kertaa väärin 30.8.1887)

Kotka Notis&Annonsblad 17.12.1887: Hinaaja Alert hinasi parkkilaiva Jobbin ulos satamasta ohuen jään läpi ja nyt satama sekä redi ovat jään peittämät."

Fredrikshamns Tidning 23.6.1888: "Höyrylaiva Alert lähtee sunnuntaina klo 11 kansanjuhlaan Pajulahteen Vehkalahden pitäjässä. Hinta meno-paluu 2 mk hengeltä."

"Huwimatka Helsinkiin toimeen pannaan tiistaina 3 päiwänä tulewaa heinäkuuta kello 9 i.p. höyrylaiwalla Alert. Maksu edestakaisin 5 m. Listoja nimien kirjoittamista warten löytyy kelloseppä F R Welin´illä ja kaupp. E Saxell´illa Kotkassa sekä koneinkäytt. Walentin´illa Hietasessa.
Huom! Jos runsas luku matkustawaisia ilmaantuu, saattaa maksu olla ilmoitettua halwempikin. Laiwa palaa Helsingistä torstaina 5 p:nä iltasella." (Kotkan Sanomat 27.6.1888)

Alert oli jatkuvasti mukana kilpapurjehduksissa, joko yleisöä kuljettamassa tai palkintotuomariveneenä, paikkoina mainitaan mm. Tammio, Kuorsalo, Loviisa ja Hamina. Yleensäkin Kotkan ja Haminan höyryveneet olivat vakiovieraita purjehduskilpailuissa, olivathan niiden omistajat innokkaita purjehduksen ystäviä. Tästä esimerkkinä Kotkan Sanomien ilmoitus 9.7.1892:


Fredrikshamns Tidning kertoi 4.7.1894 taas yhdestä purjeveneiden hinausmatkasta kilpailuun Helsinkiin, josta palatessa sattui "Karilleajo. Lauantaina iltapäivällä klo 3 törmäsi hinaajahöyrylaiva Alert, joka kuuluu yhtiölle Wahl Kotkassa, kivelle Hästnäsin salmessa lähellä Helsinkiä. Pahasti vaurioituneen höyrylaivan on pelastusalus Ahti hinannut Kotkan satamaan."
(Kotka Notis&Annonsblad tiesi kertoa 5.7., että Alert oli otettu telakalle Hietasessa)


Alli

Wiborgs Tidning 3.3.1874 kertoo Viipurin höyrylaivaosakeyhtiön yhtiökokouksesta ja siinä samassa tilaisuudessa yhtiön vanhimman höyryveneen, Allin myymisestä Paul Wahl & Co:lle hintaan 8500 mk.
Laivan täytyy olla aika vanha, sillä se ajoi Viipurin lähiliikenteessä ainakin vuodesta 1866 alkaen, ehkä reilusti aikaisemminkin?

Kotka Notis&Annonsblad-lehti julkaisi 1.7.1882 lukijan kirjoituksen purjeveneellä Suursaareen tehdystä huvimatkasta, tuulen loppumisesta Norjan sahan lähellä ja avun saapumisesta "pienen kiljukaulan Allin mukana, joka hinasi meidät laivasiltaan."

Sama lehti kirjoittaa 12.5.1883 merenkulkukauden avaamisesta Kotkassa: "Sisäsatamassa on Kotkan kevääntuoja, pieni höyryvene Alli jo viikko sitten aloittanut säännölliset vuoronsa Hietasesta kaupungin höyrylaivalaituriin, jossa sen kaikille kaupunkilaisille tuttu vihellyspilli, joka ei ole kärsinyt talven kylmyydestä päästää tärykalvoja sarkevän äänensä sataman asukkaiden iloksi."

Kai Allin höyryvisseli ärsytti kunnolla satamassa asujia, sillä sen sekä höyryvene Kyminsuun pillejä esitettiin yleisönosastokirjoituksissa vaihdettaviksi laivakelloon...

Kova koillismyrsky pauhasi syksyllä 1883 pitkään ja vesi laski meressä, jolloin useita laivoja ja proomua jäi kuiville. Halla osakeyhtiön höyryvene Halla oli pelastamassa kuiville jäänyttä proomua, jolloin se itse joutui karille, josta sen hätäsignaalien (höyrypillin?) antamisen jälkeen kävi vetämässä irti Wahlin Alli. (Kotka Notis&Annonsblad 22.9.1883)

Ahlqvistin höyryvene Selman törmääminen Alliin on selostettu tässä blogissa muussa yhteydessä.

"VPK järjesti matkan Elisabethiin höyryveneillä Alli, Lintu, Helene ja Olga, jotka omistajat olivat ilmaiseksi antaneet palokunnan käyttöön...kuoro oli Allilla ja se johti saattueen laulun tahdissa Elisabethiin." (Kotka Notis&Annonsblad 24.5.1890)

Teknisiä tietoja: (Suomen kauppalaivakalenteri 1875)
Rakennettu 1863
15 lästiä
Höyrykone 25 hv
Rekisteröity Haminaan


Kotkan Merimieshuonekunnan alusluettelon 1902 mukaan:
Rakennettu 1864, uusittu 1877 ja 1900
Koneteho 14,41 i-hv
Omistaja P. Wahl & Co
Päällikkönä A. Puuställi
Matkustajia 50 henkilöä

Alert (2)

"Uusi höyrylaiva. Eilen saapui kotkasta saadun tiedon mukaan Hietasen höyrysahalle uusi hinaajalaiva Alert, joka on rakennettu Varkauden konepajalla. Höyryn, joka on erityisen näyttävä, sanotaan olevan myös nopeakulkuinen." (Fredrikshamns Tidning 13.10.1897)
Näyttää siltä, että vanha Alert on joko myyty tai sille on annettu uusi nimi, sillä uudessa ei ole järjestysnumeroa nimen perässä. Käytän samannimisien laivojen erottamiseksi toisistaan suluissa olevaa järjestysnumeroa, joka ei kuulu aluksen viralliseen nimeen.


Wiipuri-lehti 13.5.1905: "Hinaajahöyryn kauppa. Hinaajahöyryn Alert on kauppahuone Paul Wahl & K:ni myynyt Argangelin satamahallitukselle 18.000 ruplan hinnasta. Alert on rakennettu v. 1900." (Ei taida pitää paikkaansa tuo rakennusvuosi, tulihan jälkimmäinen Alert Wahlille jo 1897, PT)





Assistant

Östra Finland-lehti (ilmestyi Viipurissa, PT) 18.10.1882: "Uusi sukellushöyrylaiva. Satamassa (Viipuri, PT) on tällä hetkellä Varkauden konepajalta näinä päivinä valmistunut höyrylaiva, nimeltään Assistant, joka on rakennettu herrojen Paul Wahl & C:in laskuun. Kuten nimi jo ilmaisee, on se tarkoitettu antamaan apua ahdingossa ja hädässä oleville aluksille. Se on nimittäin hinaaja ja sukelluslaiva, varustettu näitä tarkoituksia varten tarpeellisilla välineillä. Sen on tarkoitus liikennöidä linjaa Viipuri-Kronstadt."
Tekstissä mainittu sukelluslaiva tarkoittaa sukeltajan varusteilla varustettua laivaa, ei toki vedenalaista.

"Assistent. Herroille Paul Wahl & Comp. kuuluva, uusi jäänmurtaja ja sukellushöyrylaiva, joka talvehti mainitun yhtiön höyrysahalla Hietasessa teki pari päivää sitten yrityksen murtautua jään läpi Kotkan höyrylaivalaituriin, mutta oli pakotettu palaamaan suunnilleen puolivälistä, sillä jää oli paikoitellen niin vahvaa, että sitä ei voinut läpäistä." Näin kertoi Kotka Notis&Annonsblad-lehti 5.5.1883.

Kotkan Sanomat tiesi kirjoittaa 28.11.1883, että Wahlin proomulla oli käynyt varkaita, ankkuri ja kettingit oli viety.

Kotkan Sanomat 27.12.1883: "Höyrylaiwakauppa. Sukellushöyry ´Assistant´, kuuluwa kauppahuoneelle Paul Wahl  & Kumpp., on näinä päivinä myyty, toiminimi Cadenius & Grahn´in wälityksellä täällä, ruotsalaiselle sukellusyhtiölle ´Neptun´ 100.000 markasta."
Myytiin myöhemmin Russisch-Baltische Bergungs-Verien AG-yhtiölle ja sai nimen Argo. Myöhemmin nimenä oli Karin.

Rakennettu Varkauden konepajalla raudasta 1883
pituus 27,10 m x leveys 5,78m x syväys 2,60 m
Höyrykone 240 ihv
Myöhemmät nimet Argo ja Karin

Älä sekoita Neptunin myöhäisempään pelastuslaivaan Assistens!




Päiwiö

"Päiviö on uuden höyryaluksen nimi, jonka herrat Georg ja Emil Wahl owat rekennuttaneet Warkauden tehtaalla. Alus, jota pääasiallisesti käytetään huwiretkeihin, kelpaa myös hinaajalaiwaksi." (Kotkan Sanomat 20.6.1893)
Georg Wahl oli englantilaisen Phoenix-palovakuutusyhtiön edustaja Kotkassa ja myöhemmin Hietasen sahan isännöitsijä.

Teknisiä tietoja:
Rakentaja Paul Wahl&Co Varkaus
Tilaaja E. Wahl
Rakennusnumero 185
Mitat 15,25 x 3,5 metriä
Höyrykone 10 hv compound ilman lauhduttajaa
(Laivadata.fi)


Ahti

Kotkan Sanomat 26.11.1892: "Ahti on uuden hinaaja ja sukellus höyrylaivan nimi jonka toiminimi P Wahl & K: on tilannut Warkauden tehtaasta ja joka laiwa saapui tänne toisiltana. Laiwa on aijottu ulkomaalaisten pelastusalusten kilpailijaksi. Höyrywoimaa 60 nimellistä hewoswoimaa ja pumppun lappa 1000 kuutiojalkaa minuutissa."

Kotkan Sanomat 16.5.1893: "Laiwaliike satamassamme on alkanut. Höyrywenhe Ahti jo wiimw sunnuntaina huilasi pitkin wettä."

Kotkan Sanomat 22.7.1893:





Kotkan Sanomat 1.8.1893 kertoo Kotkassa järjestetystä purjehduskilpailusta:
"Wähän ennen k:lo 12 lähtiwät palkintotuomarit höyrylaiwa Ahtilla, jonka herra Wahl kuten ennenkin hyvätahtoisesti oli ilmaiseksi jättänyt palkontotuomarein ja heidän kutsumiensa henkilöiden käytettäwäksi, Elisabetilta ja ankkuroituiwat lähelle Fort Slawaa."

"Kaupungin satama jäätyi lauantaina. Hietasesta tuli höyrylaiva Ahti vielä sunnuntaina murtaen jäätä, mutta jo samana päivänä sekä seuraavina päivinä pystyi jäällä kulkemaan jaloin." 
Kotka Notis&Annonsblad 

Kotkan Sanomat 17.7.1897: "Sähköllä warustetaan kauppahuone P Wahl & Kumpp. omistama pelastuslaiva Ahti. Sähköwalolla tulee tästäedes pimeimpinäkin aikoina työskentelemään laiwalla olewa sukeltaja. Muutoin tulee kaksi kaarilamppua walaisemaan laiwan täkkiä, joten työt woiwat käydä paljoa nopeammin ja paremmin entisestään; sillä tähän asti ei pimeinä ja hämärinä aikoina laiwalla woitu tehdä mitään työtä."


Hietanen

Etelä-Suomi 26.5.1904: "Uusi hinaajahöyrywene on tänä aamuna saapunut Hietaseen. Höyrywene on walmistettu Warkauden konepajassa ja ristitty Hietaseksi."

Etelä-Suomi 2.6.1904: "K.T.Y:n Naisosasto tekee Huvimatkan Helsinkiin kesäk. 11 p:nä höyrylaiva Hietasella. Lippujen hinta 4 mk ja niitä on saatavana kirjansit. Sorvalin puodista, Työväenyhdistyksellä ja huvitoimikunnan jäseniltä. Lähemmin vast' edes.

Kotkan Uutiset 5.6.1904: "Suomen Kirjaltajaliiton Kotkan osaston Huvimatka Helsinkiin on heinäk. 2 p:nä 1904 höyrylaivalla Hietanen."

Etelä-Suomi 9.8.1904: "Hietasen saha, jonka omistaa toiminimi Paul Wahl & Co, täytti wiime sunnuntaina 30 wuotta. Tämän johdosta wietettiin päiwää juhlallisesti. Sunnuntai-aamuna kello 8 lähti höyrylaiwa Hietanen, liputettuna, mukanaan sahan wirkahenkilöstö ja työmiehet perheineen, Långön saareen, missä päiwä kulutettiin kestityksellä, soitolla ja kilpatouhulla."
Kotkan Uutiset kertoi mukana ollen 2 lotjaa ja soittokunnan.

Etelä-Suomi 27.5.1905: "Yleinen huvimatka Helsinkiin perjantaina tulevan kuun 9 päivän illalla höyrylaiva Hietasella. Laiva seisoo Helsingissä kaksi ja puoli päivää. Lippuja on saatavana suutari O Hellqvistiltä Helilässä sekä A Wimannilta Karhulassa.."

Etelä-Suomi 15.6.1905: "Kotka-yhdistys tekee Huwimatkan Suursaareen sunnunt. 18 p.t.k. nopea kulkuisella ja tilavalla laivalla Hietanen, joka lähtee Kotkasta kello 6 aam. Lippuja a' 2:50 myydään Etelä-Suomen konttorissa ja J. Pöyryn kaupassa."

Etelä-Suomi kertoo uutisessaan 13.7.1905 tässä blogissa jo aikaisemminkin mainitusta yhteentörmäyksestä hinaajalaiva Hietasen ja kulkulaiva Estherin välillä Kotkan satamassa. Molemmat laivat joutuivat korjattavaksi sähkötehtaan telakalle. Juuri tällä viikolla Hietasen piti toimia pelastusalus Assintansin ( omistaja ruotsalainen meripelastusyhtiö Neptun Bolaget, PT) sijaisena, jota varten Hietaseen oli sijoitettu pumppuja sekä osa Assistansin miehistöstä.

Kotkan Uutiset 9.5.1906: "Hinaajan kauppa. Paul Wahl & Kumpp. omistama höyrylaiwa Hietanen, mikä on ollut Kotkaan sijoitettuna, on myyty Pietariin, ruhtinas Schahoffskille, missä se tulee wälittämän hinausta Newalla. Sen uusi nimi on 'Marimontsch'. Hietasen sijalle, jonka kone oli 240 hewoswoimainen, tulee uusi hinaaja elokuulla. Se tulee edeltäjäänsä wahwemmaksi."
Telakan tietojen mukaan uusi ostaja oli St.Petersburg Elevator Aktiegesellschaft ja uusi nimi Maksimovich.

Samana vuonna Hietasen sahan ja Hovinsaarelle perustetun Kotkan selluloosayhtiön välille rakennettiin 1,5 kilometriä pitkä köysirata, jota käytettiin sahajätteiden kuljettamiseen. Kaupungin valtuusto myönsi luvan köysiradan rakentamiseen kuuden kiviarkun varaan. Tällä järjestelmällä voitiin vähentää hinaajan ja proomujen tarvetta. 
Myös muut nykyisen mekaanisen metsäteollisuuden keinot tulivat Wahlin Hietasen sahalla käyttöön jo reilu vuosisata sitten. Yhtiö hankki Suomenlahden eteläpuolelta suuren maa-alueen ja suunnitteli tukkien tuomista nykytapaan rajan takaa. Tätä käytettiin myös neuvotteluaseena omaa henkilökuntaa kohtaan tarvittaessa.


Hietanen I ja II (2 ja 3)

Etelä-Suomi 20.10.1906: "Uusi hinaajahöyry. Paul Wahl & Kumpp. omistama hinaajahöyry 'Hietanen' saapui eilen Kotkaan. Hietanen on wasta rakennettu Paul Wahl & Kumpp. konepajassa Warkaudessa ja sisältää 70 n.k. wanhaa hewoswoimaa käsittäwän höyrykoneen."

Haminan Sanomat 24.9.1907: "Tukkilautan Inkerinmaalta toi höyryalus Hietanen määräpaikkaansa Hietaseen  wiime torstaina. Lautassa oli 4.420 tukkia, sidottuna 60-70 puun suuruisiin nippuihin."

Tukintuonti Inkerinmaalta jatkui myös seuraavina vuosina, esimerkiksi 1908 hinaaja Hietasen todetaan tuoneen 9 lauttaa, joissa oli yhteensä noin 50.000 tukkia. 

Keväällä 1909 ratkesi pitkään käyty kädenvääntö kauppahuone Wahlin sisällä siten, että Hietasen saha vuokrattiin 10 vuodeksi Oy Gutzeit & Kumppaneille. Paul Wahl & kumppanit oli muuttunut osakeyhtiöksi ja yhtiökokouksissa oli myös kilpailevien yritysten omistajia osakkaina, esim. Walter Ahlström. Entinen Hietasen sahan isännöitsijä Georg Wahl oli niitä vanhan suvun jäseniä, jotka halusivat jatkaa entisellä linjalla yrityksen toimintaa. Georg jopa tarjoutui ostamaan muilta omistajilta koko yhtiön osakekannan, ei vaan tainnut löytyä tarpeeksi rahaa taustalta. Osa omistajista halusi pitäytyä konepajateollisuudessa, olihan Varkauden tehtaat Suomen oloissa suuri teollisuuskeskittymä, jossa oli 2.000 työntekijää.

Kyminlaakso-lehti 16.6.1909: " Wiime maanantaina toi Paul Wahl & C:on höyrylaiwa Hietanen I Wirosta ensimmäisen tukkilautan Hietasen sahalle. Lautassa oli 6.653 puuta. Kuten muistetaan, särkyi wiime syksynä eräs Inkerinmaalta tuotawa lautta Seiwästön niemen kohdalla. Wiime lauantaina toi Hietanen II tänne tukit, 3500-3600 kpl, jotka talweksi oliwat nostetut Seiwästön niemelle."

Etelä-Suomi-lehti kirjoittaa hinaajien Hietanen I ja II tuoneen Inkeristä kymmenennen lautan, 7092 tukkia 25.9.1909 ja vuoden viimeisen lautan, 6818 tukkia 14.10., koko vuonna tuotiin 75.000 tukkia. Tämä tarkoittaa hinaajilta noin 12 matkaa molemmilta.

Etelä-Suomi kirjoittaa 4.11.1909: "Hietanen I Warkauteen. Toissa päiwänä lähti Hietasen sahalta Paul Wahl & C:on omistama hinaaja Hietanen I Warkauden tehtaalle, jonne se tulee jäämään."

Eteenpäin-lehti Kotkasta 11.11.1909 kertoo, että Paul Wahlille kuuluva Hietasen saha on edellisenä päivänä myyty Gutzeit & Co:lle.

Kyminlaakso-lehti kirjoittaa 19.1.1910: "Laiwan kauppa. Osakeyhtiö Gutzeit & Co on ostanut Paul Wahl & C:on hinaajahöyryn Hietanen I 57.000 mkn hinnasta. Hietanen talwehtii Warkaudessa ja tulee kulkemaan Saimaan wesillä."
Hietanen (I) ja Gutzeitin tähti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti