perjantai 16. elokuuta 2013

Moottoriveneitä

Kotkan tullin moottorivene 


Ensimmäiset kokeilut polttomoottorilla kulkevien veneiden kanssa tekivät vuonna 1886 ketkäpä muutkaan kuin herrat Daimler Neckar-joella ja Benz Mannheimin satamassa. Ruotsalaiset ehtivät uuden kulkuneuvon omia jo samana vuonna, Suomeen ensimmäinen vene tuli kolme vuotta myöhemmin.


Konsuli Bülovin vene

Kirjan Moottorivene (A. I. Walli, viides painos, 1953) mukaan Suomen ensimmäinen moottorivene oli konsuli Olaf Bülowin Englannista 1889 ostama 2-sylinterisellä Daimler-moottorilla varustettu teak-puinen vene, joka kykeni 9 solmun nopeuteen.
Bülow tuli Lübeckistä nuorena miehenä Kotkaan kokeillaakseen siipiänsä liike-elämässä. Hän oli ensin konsuli Ahlqvistin palveluksessa mutta myöhemmin hänellä oli paljon omiakin liiketoimia, hän muun muassa oli monen Kotkaan liikennöineen höyrylaivayhtiön paikallinen edustaja. Kuten lähes kaikki muutkin tuon ajan liikemiehet, hankki hän itselleen julkisen viran nuoren kaupungin hallinnossa, lähinnä puolustaakseen omia "afäärejään". 
Varsinaisen elämäntyönsä teki hän kuitenkin Halla Osakeyhtiön johtajana. Bülow oli muutenkin teknisesti edistyksellinen, olihan esimerkiksi Kotkan ensimmäinen automobiili vuodelta 1906 Halla Osakeyhtiön käytössä.

Kuva kirjasta Moottorivene, A.I.Walli (5.painos, 1953)

Ahti

Fredrikshamns Tidning 23.5.1903: "Herrat Lajunen ja Rindell ovat sen mukaan mitä meille on kerrottu ostaneet moottoriveneen."

Sama lehti 24.6.1903: "Moottorivene, joka kuuluu herroin Lajunen, Rindell ja Savenius kuten aikaisemmin mainittiin, on saapunut ja koeajetaan näinä päivinä."
Tämä moottorivene, nimeltään Ahti oli Haminan Pursiseuran ensimmäin lajissaan.


Sea Gull

Fredrikshamns Tidning 10.10.1903: "Suuri moottorivene tuotiin tänne höyrylaivalla nimelta Fredrik Wilhelm. Vene, jonka nimi on Sea Gull, ajetaan Kotkaan. Sen nimittäin on ostanut yrityksen Karl Boström edustaja Kotkassa, herra Zilliacus 3.800 mk:n summalla. Veneen pituus on 27 jalkaa (8,2 m, PT) ja sitä kuljettaa voimakas bensiinimoottori.
Tammikuussa 1903 pankin virkamies Hugo Zilliacus nimitettiin hankolaisen asioimiston ja laivanvälitystoimiston Karl Boström johtajaksi Kotkaan. Huhtikuun alussa oli lehdissä uutinen, jonka mukaan yritys oli siirtynyt konsuli Carl Alftanilta herra Zilliacuksen omistukseeen.
Yritys edusti Kotkassa mm. höyrylaivoja Otava, Fredrik Wilhelm sekä Aavasaksa ja toini Suomen Höyrylaivaosakeyhtiön agenttina Kotkassa.
 Zilliacus oli kaiketi kovin häikäilemätön mies, hän oli tämän tästä syytettynä raastuvassa milloin rikkurityövoiman käytöstä, milloin maksamattomien palkkojen takia.


Muita veneitä

Etelä-Suomi 15.7.1905: "Kaksi moottoriwenettä on piirustaja Edward Helin laittanut. Tämä kewäänä walmistui toinen 2 hewoswoimainen. Weneen on laiwanrakentaja Seppälä walmistanut. Moottori on sironnäköinen ja toimii kone odottamattoman hywin. Piirustaja Helin on tunnettu alallaan.
Kaikkiaan on Kotkassa nykyään wiisi moottoriwenettä. Ne owat tulleetkin yhä enemmän käytäntöön kaikkialla."

Kotka Nyheter 9.6.1906: "Myyty moottorivene. Hr. A. Dromberg on myynyt omistamansa moottoriveneen pelastusalus Karinin kapteenille Horstille."

Etelä-Suomi kertoi 20.9.1906 viidestä summalaisesta miehestä, jotka olivat yhdessä ostaneet Karhulasta moottoriveneen kulkeakseen töihin Kotkaan. Ajaessaan ostostaan kotiinpäin joutuivat he soutumiehiksi veneen moottorin tehdessä tenän mutta jo seuraavana päivänä masiina toimi kuten pitikin.


Salem

Kotka Nyheter kirjoittaa 28.7.1906, miten Merimieskirkon saarnaaja Henning hankki  vapaaehtoisella keräyksellä varat ostaakseen Oy Axel Wiklundilta moottoriveneen, jolla pystyi kulkemaan sataman redillä ankkuroiduissa laivoissa julistamassa Jumalan sanaa. Henning sai puhuttua Suomen Höyrylaivaosakeyhtiöltä veneelleen ilmaisen kuljetuksen Kotkaan.


Halla Cellulosafabrik

KotkaNyheter kirjoitti 28.7.1906 Kotkan pursiseuraanjärjestämästä kansanjuhlasta Kuorsaalossa, paikalla oli mm. Halla Cellulosafabrik-moottorivene.


Carol

Kotka Nyheter 18.7.1908: "Uusi moottorivene on näinä päivinä valmistunut Kotkan Rautaosakeyhtiö verstaalta. Vene on 28 jalkaa pitkä ja varsin sulavalinjainen sekä nopea, siinä on 10 hv:n moottori. Vene on valmistettu ins. Alex. Grefvebergin laskuun."


KSS 1. moottorivenekilpailu 2.8.1908

Kotka Nyheter-lehti kirjoitti 4.8.1908 ensimmäisestä Kotkassa järjestetystä moottoriveneitten kilpailusta.  Matkana oli 18 meripeninkulman reitti, jonka nopeimmin suoritti Kotka Cellulosafabrik I-niminen vene huimalla 7,3 solmun nopeudella. Hitain oli Tahko, 5 solmua, koko venejoukon keskinopeudeksi laskettiin 6,4 solmua.
Osanottajat (suluissa omistaja): Aatos III (F. A. Helin), Sirkka (Hollström), Vikla II (A. Seppälä), Kotka Cellulosafabrik I (sama), Rusalka (A. B. W. Gutzeit &Co), Elli (M. Seppälä), Langinkoski (paroni Bruun), Sirius (M. Andersen), Suvi-Huvi (Karttunen), Carol (Alex. Grefveberg), Auto-Go ( I. Berglund), Karin (P. Melander), Elvi (J. Nielsen), Helmi (A. B. Kaipainen), Leif (O. Glöersen), Tarmo (P. Hakkarainen), Tahko (J. Schaaf). 
Kyminlaakso-lehti 29.7.1908



Myöhemmin 1909-10 moottorivenekilpailujen yhteydessä mainittuja veneitä:

Hallbjörn

Omistaja ins. P. Helander

Vikla III

Omistaja Seppälä

Ethel

Omistaja von Schantz

Rengas

Etelä-Suomi 21.11.1908: "Suuri moottoriwene. Aleks. Seppälän weistämöltä Wehkalahden Summassa, on tilattu suuri 40 jalkaa pitkä moottoriwene, joka tulee warustettawaksi 20-hewoswoimaisella petrolimoottorilla. Aluksen owat tilanneet wirolahtelaiset kauppiaat A. Klami, J. Klami, A. Kuokka ja Mantere. Mainittu alus on suurin moottoriwene mikä Aleks. Seppälän weistämöllä tähän saakka on walmistettu."

Haminan Lehti 22.5.1909: "Suuri moottorialus. Keskiwiikkona käwi täällä tarkastusta warten Aleks. Seppälän weneweistämöllä rakennettu moottorialus, joka on saanut nimekseen 'Rengas'. 
Alus tulee A. ja J. Malmin, A. Kuokan ja O. Mantereen yhteiseksi, he tulewat sitä käyttämään hinauksissa sekä matkustajien kuljetukseen. 'Rengas' on suurin moottorialus mitä Seppälän weistämöllä on tehty. Muuten näyttää alus olewan erittäin wahwaa ja siistiä tekoa, niinkuin mainitussa tehtaassa on tapana aina tehdä."

Kyseiset kauppiaat möivät Virolahdella suuria määriä koivuhalkoja höyrylaivojen polttoaineeksi ja laivasivat puutavaraa, lähinnä tukkeja ja paperipuuta suoraan merenlahdissa redillä lastatuilla laivoilla.

Haminan Lehti kirjoitti 26.6.1909 aluksen palauttamisesta takaisin valmistajalle koneessa olevien pikku vikojen takia.

Keisarillinen laivue, mukana useita huvipursia sekä niitä vartioivia sotalaivoja vietti paljon aikaa Kavon lahdella lähellä Pitkäpaasia kesällä 1909.
Samaan aikaan venäläisissä yltiökansallisissa lehdissä oli alettu esittää suunnitelmia koko Suomen, vähintään Viipurin läänin liittämisestä suoraan emo-Venäjään. Argumentteinä nämä kyseenalaiset aviisit käyttivät huhuja Suomen varustautumisesta aseilla, mainittiin mm. Saimaalla oleva suomalainen "torpedomoottorivenelaivue" sekä väitettiin suomalaisilla olevan muitakin aseita, joilla keisarin henkeä uhattiin.
Tämä johti siihen, että Kavon lahden vartio-osaston torpedoveneet alkoivat pitää kaikkia alueella liikkuvia suomalaisaluksia potentiaalisina vihollisena ja aluksia pysäytettiin, niihin törmäiltiin tarkoituksella, jopa ammuttiin tykeillä. Vaikea kuvitella täydessä lastissa olevan halkojaalan uhkaavan aseistettuja venäläislaivoja!
Haminan Sanomat kirjoitti 26.6.1909, kuinka Pitkäpaateen huvimatkalaisia kuljettanut Rengas-vene, mukanaan suuri puuvene, joutui venäläisen torpedoveneen pysäyttämäksi ja tarkastamaksi. Alus ei saanut jatkaa matkaansa yksin vaan sotalaiva hinasi sen Kavon lahden ohi perille Pitkäpaasiin.


Alfa

Kotka Nyheter 5.6.1909: "Kotkaan ostettuja moottoriveneitä.
Konsuli A. Dromberg on ostanut prokuristi Lars Wiikiltä Helsingistä 4-sylinterisen 35 hv moottoriveneen Alfa."
Tämä lienee ollut ensimmäinen polttomoottorilla varustettu, ammattiliikenteessä ollut vene Kotkassa. Lisää otsikon Yksityisten kauppiaitten ja liikkeenharjoittajien laivoja alla.


Norma

Sama lehti: "Sijoittaja J. Fohnström on ostanut Metvikenin konepajalta Vaasasta 2-sylinterisen 6 hv moottoriveneen. Alus, jonka nimi on Norma on 27 jalkaa pitkä ja tekee noin 7 solmua."


Johanssonin vene

Edelleen sama lehti: "Ravintoloitsija K. Johansson (K tarkoittaa Karl, hän piti Seurahuoneen ravintolaa, PT) on ostanut Andre' & Rosenqvistiltä Turusta ruffatun mahonkisen 27 jalkaa pitkän ja 10 hv koneella olevan veneen. Herra J. on ilmoittanut, että asettaa moottoriveneensä kiinteästä hinnasta yleiseen käyttöön. Vene saapuu näinä päivinä kaupunkiin Turusta höyrylaiva Ebba Munckilla."


Gulei

Kotka Nyheter 22.6.1909: "Myydään moottorivene GULEI, rakennettu tammesta, pituus 21 jalkaa, leveys 6 jalkaa, varustettu 4 hv bensiinimoottorilla ja kulkee 6 solmun vauhtia. Moottorivene on nähtävissä Norjan sahan telakalla. Lähemmin ins. J. Nielsen."


Kaisa

Kotka Nyheter 3.7.1909: "Myydään moottorivene 'Kaisa' kalasatamassa."


Rautainen moottorivene

Etelä-Suomi 7.5.1910: "Myydään uusi rautanen moottoriwene, kaksi silinterikone, wähän wailla 7 m. pitkä. Käypä penssiinillä ja petroleumilla. Sähkötehdas, E. Boman."


Collinin vene

Kotka Nyheter 19.10.1909: "Voimakas myrsky riehui täällä sunnuntain vastaisena yönä. Useita veneitä irtosi kiinnityksestään ja ajautui maalle. Insinööri Collinille kuuluva kallisarvoinen moottorivene oli myös myrskyn voimasta heitetty maalle ja vaurioitui aika pahoin."

Fredrikshamns Tidning kirjoitti 17.4.1907 Seppälän veneverstaan Summassa valmistaneen kolme uutta moottorivenettä, joista yksi tuli insinööri Collinille Kotkaan, kaksi muuta menivät isännöitsijä Brunilalle myös Kotkaan ja senaattori W. Hjelmmanille (?).


Mimosa

Edelleen sama lehti kertoi paroni Th. Bruunin ostaneen veneenrakentaja Aleks Seppälältä Mimosa-nimisen moottoriveneen 2000 markalla, vene viedään keisarilliselle huvilalle Langinkoskelle.


Kunnanlääkärin vene

Fredrikshamns Tidning kertoi 30.6.1909 venäläisen sotalaivan pysäyttäneen kunnanlääkäri Löfgrenin moottoriveneen Kavon lahdella Pitkäpaadessa. Venäläisten lehtien huiman huhun mukaan suomalaisilla on 30 solmua kulkeva moottorivene, jolla on tarkoitus tehdä attentaatti keisarin jahtia vastaan!


Ali

Kotka Nyheter 22.5.1909: "Moottoriveneen ostajat Ohoi! Moottorivene 'Ali' ja proomu 'Box' on myytävänä. Ilja Biranoff."


Vilkas

Etelä-Suomi 17.7.1909 julkaisi ilmoituksen, jossa esiintyy tiettävästi toinen Kotkassa ammattiliikenteessä ollut moottorivene: "Kulkuvuoroja. Moottoriwene 'Wilkas' kuljettaa matkustawia Kotkan ympärillä olewiin saariin. Lähtee laiwarannasta."


Bethi

Etelä-Suomi 11.5.1911: "Moottorin kauppa. Herra H. Alftan on myynyt omistamansa moottorivenheen Bethi poliisilaitokselle 2.600 markasta."


Raini

Etelä-Suomi 15.6.1911: "Toiminimi Jäntti & Teittinen on teettänyt Seppälän veistämöllä Summassa moottorivenheen, joka on täkäläisistä moottorivenheistä suurimpia, pituus 30 jalkaa ja leveys 6½ jalkaa. Rakenteeltaan on moottori, joka on saanut nimen Raini, hyvä merivenhe, nopeakulkuinen, kaunismuotoinen ja tilava."


Moottorikaljaasi Aallotar


Kotkalainen opettaja Matti Toivola osti herra Otto Kurjelta joulukuussa 1916 moottorikaljaasin nimeltään Aallotar.
Heinäkuussa alus paloi hylyksi Pienen Kalastajan lähellä Viipurin väylällä. Syyksi epäiltiin räjähdystä moottorissa. Onneksi kaikki laivalla olijat pelastuivat.

Tähti


Tämänniminen moottorivene esiintyy ilmoituksessa Eteenpäin-lehdessä 30.6.1916 kuljettaen matkustajia Kotkasta Tiutiseen.

Osuus II


Eteenpäin-lehdessä oli 16.4.1918 ilmoitus, jossa haettiin moottorikoneenkäyttäjää tämännimiseen alukseen.

Svartbäck


Kyseinen moottori kuljetti matkustajia aikataulun mukaisesti Pyhtään kirkonkylän ja Kotkan välillä (Etelä-Suomi 28.8.1919)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti