torstai 3. lokakuuta 2013

Yksittäisiä mainintoja

Listaan tämän otsikon alle laivoja, jotka eivät mahdu minkään muun otsikon alle ja/tai mistä ei ole kuin yksittäisiä mainintoja. Usein nämä alukset ovat normaalisti muualla leipätyötään tekeviä ja käymässä Kotkassa esimerkiksi kuljettamassa huvimatkalaisia. Voihan jostain vielä löytyä lisää mainintoja, siinä tapauksessa siirrän sen oikean otsikon alle.

Kruununlaiva?

Helsingfors Tidningar mainitsee 19.6.1839, että suuriruhtinas, kenraaliamiraali Konstantin Nikolajevitsh saapui höyrylaivalla Kotkaan. Tämä saattoi olla yksi kolmesta Venäjän laivaston siipiratasfregatista?


Europa


Kotka Notis- och Annonsblad mainitsee uutisessaan 28.7.1883 latvialaisen pataljoonan viimeisen kuljetuserän laivauksesta Kotkasta (Kyminlinnan linnakkeesta) valtavalla potkurilaivalla, jonka Venäjän Meriministeriö oli Itämaisen sodan aikana hankkinut Yhdysvalloista.


Trångsund (1)

Kotka Notis- och Annonsblad 7.8.1886: "Laulajamatka Pietarhoviin tehtiin viime maanantaina iltapäivällä höyryalus Trångsundilla, jonka tilapäinen kuvernööri Tudeer asetti matkustajien käyttöön tarkoituksena herättää Hänen Majesteettinsa keisarinna laululla Marianpäivänä..."
Tämä on viipurilainen laiva.


Svalan

Kotka Notis- och Annonsblad mainitsee uutisessaan 30.7.1887 useista Kotkaan tehdyistä huvimatkoista, esimerkiksi Helsingistä tuli Svalan proomu perässään.

Myös Hallan sahan omistamalla Kotkan Tiilitehdas Oy:llä kuuluu olleen Svalan-niminen pieni höyryvene mutta siitä en ole mainintoja löytänyt.


Åbo

Kotka Notis-och Annonsblad 25.8.1888: "Sotilaskuljetuksia kuuluu viikon aikana kulkeneen kaupungin läpi tavallisilla rannikkohöyrylaivoilla ja eilen saapui tänne höyryalus 'Åbolla' kolme konppaniaa Irkutskilaisesta rykmentistä, jotka täältä marssivat Kymilinnaan, jonne oli jo yksi komppania saapunut Haminasta."


  Aegir

Kotkan Sanomat 27.8.1898: "Sotawäkeä owat kotkalaiset saaneet tällä wiikolla oukailla, kun Kuopion ja Mikkelin pataljoonat palasiwat sotaharjoituksista tämän kautta. Tiistai aamuna saapui tänne höyryllä 'Aegir' Kuopion pataljoona jatkaen kolmituntisen levähdyksen jälkeen junalla matkaansa. Asemalla soitteli pataljoonan soittokunta lukuisalle yleisölle. Myöskin laulajat kajahuttiwat laulujaan. Toissa iltana saapui samalla höyryllä Mikkelin pataljoona. Sitä wastassa oli satamassa niin paljon wäkeä, että sotawäki tuskin pääsi laiwasta ulos. Ahkerasti soitteli pataljoonan soittokunta uteliaan yleisön ratoksi."
En tunne sanaa "oukailla", olisiko painovirhe alkup. tekstissä?


Rose

Ilmoitus Kotka Notis- och Annonsblad-lehdessä 18.4.1895. Kuljettiko tämä myös matkustajia?


Panimo No 1


Tämänniminen alus löytyy Varkauden telakan laivatietokannasta (laivadata.fi), tilaajana Kotka Ölbryggeri AB, 1895. Mielenkiintoani lisää aluksen tyyppi: Olutsäiliöalus!
Mitään mainintoja en ole Kotkan seudulta nähnyt, mutta olen lukenut, että Mäntyharjun seudulle olisi mennyt?
Laiva kuului Varkauden telakan 40 jalan vakiosarjaan, joita rakennettiin monia!
Teknisiä tietoja:
Mitat 12,2 x 3,2 metriä
Yksisylinterinen höyrykone 4 hv

Baltic

Kotka Nyheter 18.8.1900: "Joukkojen kuljetuksia...25. elokuuta lähtee Baltic Turun pataljoonan kanssa Pietarista Turkuun, josta se palaa seuraavana päivänä viedäkseen 29. päivänä Mikkelin ja Kuopion pataljoonat Kotkaan..."


Nord III

Kotka Nyheter 13.6.1903: "Esimmäinen siirtolaislaiva, höyryalus Nord III lähtee tänään Kotkasta. Nord III:n mukana seuraa 10 siirtolaista, jotka kuuluvat haluavan Malkosaareen Kanadaan. Muutama muu siirtolainen aikoo Pohjois-Amerikan Yhdysvaltoihin."

Nord III oli Höyrylaivaosakeyhtiö Nordin kolmas alus. Tämä yhtiö kasvoi ehkä liiankin nopeasti ja joutui rahavaikeuksiin, joista sen "pelasti" Suomen Höyrylaivaosakeyhtiö ottaen haltuunsa koko varustamon velkoineen ja laivoineen.


Helsingfors (2)

Kotka Nyheter 19.7.1904: "Huvimatkan teki Helsingin ajuriyhdistys tänne (Loviisaan, PT) viime sunnuntai-iltana höyrylaivan Helsingfors kyydissä. Sääli kuitenkin, että jupiter pluvius oli aivan liian antelias vesivaroineen."


Borgå

Kotkan Sanomat 27.6.1896:

Kotkan Uutiset kirjoittaa uutisessaan 27.6.1901 höyrylaiva 'Borgån' juhannuksena Porvoosta ja Loiisasta Kotkaan tekemästä huviretkestä.

Kotkan Uutiset 8.6.1905:


Trio

Viipurilainen höyryvene Trio mainitaan Helsinkiin matkalla olleen purjevene-eskaaderin tukilaivana ja saattajana Kotka Notis- och Annonsblad-lehden uutisessa 4.7.1895.

Trio oli useammankin viipurilaisen höyrysluupin nimi, yksi niistä paloi ennen vesillelaskua Gallénin konepajan tulipalossa 1898.


Ainamo

Haminassa ilmestynyt Koitar-lehti julkaisi 3.5. 1904 seuraavan ilmoituksen:

Etelä-Suomi kertoo 31.5.1910 Kymenlaakson raittiusväen  ja esperantistien epäonnistuneesta huvimatkasta, kun Suursaari piti korvata Loviisalla huonon ilman takia.
"Kulkuwälineenä oli viipurilainen höyrylaiwa Ainamo."

Teknisiä tietoja: (Suomen kauppalaivasto 31.12.1918)

Rakennettu raudasta Viipurin konepajalla 1870
Pituus 29,57 x 5,70 x 3,17 metriä
179,84 brt/116,47 nrt
Omistaja Koiviston Höyrylaiva O/Y


Suomi

Vikingen

Kotka Nyheter 17.7.1906: "Porvarisääty matkalla Suursaaressa. Porvarisäädyn jäsenet matkustivat viime lauantaina klo ½5 iltapäivällä höyrylaivoilla Suomi ja Vikingen Suursaareen, josta he palasivat toissa päivänä iltapäivällä."

Suomi ja Vikingen olivat Tullilaitoksen aluksia.


Lovisa (3)

Kotka Nyheter 10.8.1909 (ilmoitus): "Huvimatkan Helsinkiin tekee Kotkan ajuriyhdistys höyrylaiva Lovisalla sunnuntaina 15.8. klo 5. Paluumatka maanantaina 16.8. klo 15:30."


Pernå

Kotka Nyheter 18.7.1908: "Matkan Ahvenkoskelle tekivät kylpylävieraat viime maanantaina höyrylaivalla 'Pernå'."

Eteenpäin 6.7.1911:


Trångsund (2)

Kotka Nyheter 8.8.1908: 


Sampo

Etelä-Suomi 27.6.1911 kirjoitti ison jutun Kansallismielisen Nuorisoliiton kesäkokouksesta Kotkassa 22. - 25.6.1911 ja kertoi päätöspäivän kohokohdasta mm. seuraavaa: 
"Aiwan ennenkuulumattoman suurenmoiseksi muodostui Suursaaren matka. Kokonaista neljä laiwaa: Säkkijärwi, Kotka, Sampo ja Kaima oliwat täynnä matkustajia, niin että retkellä oli mukana noin 500 henkeä."

Adlercreutz (3)

Haminan lehti kertoi 9.5.1912 viipurilaisen varustamon aikeista siirtää höyrylaiva Adlercreutz linjalle Virolahdelta Haminaan, myös mahdollisesti Kotkaan.
Tämä vahvistuikin kesäkuussa, kun Etelä-Suomessa julkaistiin ilmoituksia aikatauluista.



Laivayhteyksiä Hangon ja muiden talvisatamien kautta ulkomaille.


Kotkan radan valmistuttua alkoi 1890-luvulla lehdissä ilmestyä ilmoituksia, joissa välitettiin matkalippuja talvella auki olevien satamien kautta ulkomaille, lähinnä Englantiin ja Ruotsiin.
Nämä matkat tapahtuivat junalla Kouvolan kautta ja ne antoivat usein hyvän mahdollisuuden ylläpitää liikeyhteyksiä ulkomaille myös jääsulun aikana.

Esimerkkinä olkoon tämä Kotkan Uutisissa 23.12.1900 julkaistu ilmoitus:









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti